Flykten från Kurdistan och Sveriges utmaningar med Gulan Avci

Monica Lundin

Gulan Avci och Monica Lundin. Foto: Torsten Hansson

2016-10-14

Gulan berättade om familjens flykt från Kurdistan i slutet av 70-talet. Flykten påtvingades av att fadern var politiskt aktiv. Hennes familj om fem personer kom via Libanon och Damaskus till Sverige -82. De bosatte sig i Bredäng, som då beboddes av mestadels svenskar, hon har gått i skola med svenska barn och på så sett snabbt kunnat integreras i samhället. Föräldrarna fick direkt arbete och har kunnat försörja sig själva, vilket är en viktig faktor for anpassning.

I dagens samhälle har 109 av 290 kommuner besvär med utanförskap, och detta anser Gulan beror på att vi inte arbetar med ett helhetsperspektiv i bostads- och integreringspolitik. Det är viktigt med förebilder i hemmet, medan detta ofta saknas i dagens samhälle då båda föräldrarna uteslutits från arbetslivet. Sverige är det 4:e mest jämställda landet, som nu möter enorma utmaningar. Dessa klarar vi inte när högutbildade inte får sina utbildningar validerade. Bostäder byggs inte i tillräcklig takt och arbeten saknas. Dessa faktorer befrämjar utanförskapet, och där utanförskapet tillåts breda ut sig förstärks polariseringen och där befrämjas också religiös fanatism,  hederskultur och brottslighet.

Tack Gulan för ett intressant föredrag.

Lycka till i Ditt fortsatt arbete.

Arne Carlsson
Veckobrevsskrivare