Missing People

fredag 7 oktober 2016

Monica Lundin

2016-10-07

Missing People är en ideell organisation som hjälper polis och anhöriga med efterlysningar och skallgång efter försvunna människor. Missing People startade i Göteborg 2012 och är organiserat länsvis. Birgitta Jonsson är verksamhetsledare i Dalarna. Hon har själv smärtsamma personliga upplevelser av försvunna människor och hon har under yrkeslivet arbetat som akutsjuksköterska.

Skallgången gäller ofta förmodat självmord. Inte sällan söker man vilsegångna äldre varav många försvinner i samband med skogspromenader och bärplockning. Missing People Dalarna har ett skallgångsregister på 1300 personer, som vid behov inkallas via SMS. En del har utbildade sökhundar och några är dykutbildade. Det finns tillgång till specialutrustade bilar med bl.a. hjärtstartare.

Missing People samarbetar med polisen och vid sökningen går man tätt och långsamt och håller på även när polisen gett upp .

Det skall gå att hitta ett par glasögon i blåbärsriset. Goda ögon och bra fötter är viktiga egenskaper. Det är inte tillåtet att söka på egen hand. Man måste minst vara två, helst tre som samarbetar.  Anledningen är bl.a. att om man finner en död kan det vara en mycket jobbig upplevelse att klara ensam. Vid behov erbjuds stödterapi.

Missing People tar gärna emot ekonomiskt stöd och det finns möjlighet att bli månadsgivare.  Det finns ett behov av förvaringslokaler och kommunikationsutrustning.

Vi tackar Birgitta för ett mycket engagerat föredrag om en verksamhet som ligger väldigt rätt i tiden.

Veckobrevsskrivare
Borlänge Stora Tuna Rotaryklubb