Trafiksäkerhet på halkbanan

torsdag 29 september 2016

Monica Lundin

Hans Moberg demonstrerar vilken effekt en krock kan ha på nacken. Foto: Jan Tannerfors

2016-09-29

I Falun ligger en halkkörningsbana som används av blivande körkortsinnehavare. Men även av bilister som vill känna på hur det är att hamna på isigt underlag. Här finns också en verksamhet som bedriver trafiksäkerhetsarbete med kurser och övningar.

Målet är givetvis att minska antalet dödsolyckor. En stor del av dessa handlar om viltolyckor och dess konsekvenser, vilket vraket av f d bil vittnar om i studielokalen.

Monica Lundin och Mikael Prenler är upp och ner. Foto: Jan Tannerfors

Kvällen ägnades åt praktiska prov, krocksläde, att rulla runt i en bil och så slutligen halkkörningen i mörkret. Här gällde det att hantera bilen i fart på glatt underlag utan att hamna i problem.

Som vi konstaterade, detta är något för alla att prova på…

Hans Moberg och Monica Lundin. Foto: Jan Tannerfors.

Stort tack Hans för att du tog emot oss, visade oss runt och berättade för oss om trafiksäkerhet men framför allt tack för att vi fick prova halkbanan.

Jan Tannerfors
Veckobrevsskrivare