Björn Lyrvall, Sveriges ambassadör i USA

Monica Lundin

Björn Lyrvall och Monica Lundin. Foto: Bo Persson

2016-08-12
Morgonen inleddes med frukostmöte för Rotary Borlänge Stora Tuna och mitt första som president.
Förste gäst och talare för terminen var Björn Lyrvall, Sveriges ambassadör i USA som pratade om det stundande amerikanska valet 8 november.

Det var väldigt fascinerande och intressant att lyssna på kontrasterna mellan Hillary och Trump, skillnaderna mellan republikanernas och demokraternas konvent samt partiernas och deras väljares syn på USA och världen.
Endast 40% av republikanska väljare ser ljust på framtiden vilket ska jämföras med 70% av de demokratiska.

Björn berättade om skillnaderna han ser i kampanj och politik. Hat, rädsla, otrygghet, pessimism och protektionism å ena sidan och dess motsats på andra sidan; optimism, framtidstro, ekonomisk trygghet, sociala reformer, gemenskap och samarbete över gränserna.

Tack Björn för att du gästade oss!

Monica Lundin
President Rotary Borlänge Stora Tuna